Jeg skal lige have styr på det med de nye flerkernede processorer. Da jeg startede med computere hed de 386, 387 og k5 ;=) Kan man sammenligne lige over som tommelfingerregel, for eksempel en Core i5 der har 2 kerner og 2.53 ghz yder som en enkeltkernet processor på 5.06 ghz, og en 4-kernet Core i7 på 1.6 ghz yder som en enkeltkernet på 6.4? For slet ikke at tale om en Phenom med 6 kerner, de er på 3 ghz men de er vel ikke så meget bedre end Core i5/7..... Og sjove bemærkninger er tilladt inden for rimelighedens grænser, men tro mig det er ikke nemt at være en halv-alzheimer på 50 og skulle følge med i det med computere ;=))
Forum kategori er Hardware generelt. Tråd vist 1863 gange. Indeholder 23 indlæg.
Nej, sådan kan man ikke sige det. Man kan ikke bare lægge frekvenserne for alle kernerne sammen.
Det er rigtigt at hver kerne har en frekvens på fx 2,53 GHz, men ydelsen er ikke dobbelt så god bare fordi der er 2 kerner med denne hastighed.
Desuden er det ikke alle programmer der kan bruge flere kerner. Mange programmer understøtter efterhånden 2 kerner, men det er de færreste programmer, der understøtter flere.
Dernæst kan man ikke gå direkte efter frekvensen, når man sammenligner processorer. Selvom Intels CPU'er har en lavere frekvens end AMD's, så kan de godt være hurtigere.
Tak for hurtigt og høfligt svar ;=) Det vil sige selv om Phenoms 6 kerner og 3 ghz lyder fristende er der ikke meget der kan udnytte de 6 kerner?? Primært er det Photoshop jeg skal bruge computeren til, og vil derfor helst have en der kan udnyttes max, og omvendt at Photoshop kan bruge så meget som muligt af processorens kraft. Men en Core i5 med masser af RAM er måske så bedre end en Core i7?
I stedet for kun at kigge på cpu´en, kunne du også tage et kig på GPU´en (grafikkortets processor).
Hvis du har et nyere grafikkort fra Nvidia som understøtter CUDA, så kan du også få forbedret ydelse i Photoshop ad den vej, da Photoshop understøtter CUDA
Jeg ved ikke hvor ny Photoshop skal være for at kunne understøtte CUDA, men jeg fandt denne artikel fra sep. 2008 Indsat link , hvor CUDA bliver understøttet af Photoshop
Core i7 vil altid være bedre end Core i5 til opgaver der kræver rå regnekraft. Spørgsmålet er blot om det er pengene værd at gå efter en dyr i7'er. Det afhænger af dit budget og din tålmodighed.
Det er også værd, som "hoppendekanin" skriver, at kigge på CUDA-support.
Der er virkeligt meget at hente når GPU'en laver arbejdet. Indsat link Indsat link
Personligt har jeg oplevet en forskel på 28 gange ved RC5-72 (Phenom II X2@3 ,5GHz og GTX 275). Det er til at tage og føle på :-)
Du kan få 3 GTX 275 for det samme som i7 980X koster, men de vil løbe i cirkler omkring den.
Jeg kan godt vente et sekund ekstra på at Photoshop bliver færdig med an funktion hvis jeg kan spare lidt, det er ikke det store jeg har til rådighed. 9000 med porto, hvad ville du foreslå, xuser48? Jeg må indrømme jeg var glad for den AMD X2 6000+ med 6 GB rAM og et 500 kroners 9400GT kort i. Jeg ville gerne forblive AMD bruger. Lad mig høre hvad dem der følger med her kan foreslå. Tak for en positiv debat i øvrigt, tråden her har lært mig en del om processorer.
tja, det kommer helt klart an på hvor stor filer du arbejder med om det skal være en i5/ i7 :)
men det er nu sjovest at arbejde i PhotoShop med en større Core 2 Quad CPU og/eller en af de større i7 cpu'eren hvad det er til P55 eller X58 platformen
for de 9kilo
kan du sagtens få noget ala
Core i7 860
et godt P55 board
8GB Ram
og et GTX 260/275 eller det nye GTX460(svare ca. til HD5850)
så er der endda rigeligt med power til Photoshop CS3/4/5(hvad du nu bruger) og rigeligt til sjov og ballade med CUDA også :)
og så er der sikkert enda lidt penge til overs til en ordenlig skærm hvis du skulle mangle det også
#4 CS3 og opefter understøtter CUDA teknologien ;)
Hvis du vælger at bruge CUDA, så er CPU'en faktisk mindre vigtig. Du vil i så fald sagtens kunne klare dig med en Phenom II X4 965 BE og et GTX 4xx - det vil være GPGPU'en der er flaskehalsen. Intel har jo vist at GTX 280 er mindst 2,5 gange hurtigere end i7 960.
Et system som dette kunne måske bruges?? Indsat link
Det er ikke så store filer jeg arbejder med i Photoshop men har så gerne InDesign åbent i baggrunden da billederneskal bruges dertil. Og InDesign filerne der går til trykkeren kan godt være et par hundrede megabyte.
Faldt lige over denne her; Indsat link
Godt nok ikke nVidia og CUDA, men dog et ATI Mobility Radeon HD 5650 og så er problemet med at købe skærm ved siden af læst.
Du mangler harddiske... Du kan ikke nøjes med nogle billige diske. Lad mig komme med mit budt på en maskine i morgen, ok?
ATi har ikke CUDA. Du kan ikke udnytte GPU'en i et ATi-kort hvis programmet kun understøtter CUDA. Og du har ikke noget at bruge et kraftigt grafikkort til, hvis du ikke skal afvikle tung grafik.
Den 640GB disk i maskinen som Elmutanten sælger er højst sandsynligt en 5400rpm disk - det er ikke hurtigt nok til seriøs billedbehandling.
Jeg skal i WoW nu. I morgen sætter jeg mit bud sammen, ok?
att 13: Det er ikke til hjemmesider men til pre-press og press. Og der tror jeg ikke enhver maskine til 4-5K kan være med. Og ang. 1o: Jeg har ikke harddiske med fordi jeg har en 15.000rpm IBM til styresystem og et styk 1TB SATA2 7200rpm til lager og en 320 GB 7200rpm SATA2 til scratch disk. Skulle det mon ikke være ok ;=)
Har fundet denne hos Komplett. 955 BE og 965 BE er næsten identiske (forskellen er 200MHz).
Den kan ikke leveres uden harddisk. Den bliver ikke billigere af at fravælge OS. Smid selv 4GiB RAM mere i. Der er standard AMD-køler. Den er dog bedre end den aluminiumsklods fra Arctic Cooling.
Baseret på "Komplett Gamer a10". Det er desværre ikke muligt at linke setup'et.
Varenr.:593955
Ahead Nero 9 Essentials OEM
Call of Duty Modern Warfare 2 (voucher)
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Stødsikker PC-æske
Splinter Cell Conviction
Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort
Corsair TX 750W PSU
Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3
Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX
Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 250GB
USB2 multikortlæser 3.5" sort til
Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP
Creative SBS A40
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 DK 64bit
MS MANUAL Win Home Premium 7 DK
Garanti - Send ind,
Lagerstatus:Ikke på lager. Forventet leveringsdato. 1 stk. 2.aug.2010
Alternativt er der byg-selv. Hvis du ikke har modet på at samle selv, så allier dig med en der kan gøre det for dig. Hvis du bor i nærheden af Sønderborg skal jeg nok sætte den sammen mod et symbolsk vederlag (jeg nyder gerne en god øl) :-)
Var lige over grænsen en tur og så denne her i ProMarkt: Indsat link
Det er mere håndgribeligt når man kan se dyret. Der er et par smarte ting, kortlæseren er gemt bag et lille vippepanet og der er 2 bays til at skyde en SATA harddisk ind i, hotswap und alles. Til 800 euro er det vist en meget god handel. Og jeg er rimelig sikker på den kan bruges til ovennævnte?
Så synes jeg at du skulle købe delene i løs vægt og trille til Sønderborg med dem og en stout eller ale fra en dansk mikrobryggeri, så skal jeg nok brygge, jeg mener bygge maskinen for dig. Det er hurtigt klaret... :-)
Og skulle der opstå problemer hen ad vejen, så er jeg også villig til at kigge på dem - det koster ikke ekstra. :-)
Er du kun DTP'er?
Jeg søger en med lidt viden om Olympus' OM-serie, særligt OM-30. Det må være din årgang af fototeknologi... :-)
Jeg er skam ikke "bare" DTP'er, jeg er Mediegrafiker ;=)) Eller bliver det, jeg starter først efter sommerferien, eller mandag hvis man tæller dage som jeg gør. Og foto-hardware er ikke et område jeg ved noget om. Jeg kigger lige på det med løsdelskøb og vender tilbage til dig hvis det bliver aktuelt. Mange tak for det fine tilbud, xuser48.
Hvis du skal have hjælp til at finde de rette løsdele til den rette pris så siger du bare til. Jeg bygger jævnligt en PC. :-)
---
Spar din tid - skriv _ikke_ TMS'er til mig.
---
Tilføj svar
Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores
regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.
Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.