Hej, her den anden dag brændte mit 8800GT lige af, hvilket er ret træls ;) Men det gav mig en mulighed for at have en god grund til at investere i et nyt.
Jeg valgte at kigge lidt rundt og fandt frem til dette kort
Sapphire ATI Radeon HD 5770 Vapor-X
Nogen der har haft glæden af at prøve det?
Gerne nogen meninger mm. om dette kort :)
Min far har for et par måneder siden investeret i et Club 3D Radeon HD5770 1GB. Han gik fra et Geforce 7900GTO.
Det er et dejligt kort til pengene, som kan tage alle de spil, han spiller i opløsningen 1920x1080 med eller uden AA alt efter hvilket spil, det er. Det nyeste spil, han spiller er Splinter Cell Conviction og Alien Vs Predator, og det trækker det fint.
Det gode ved kortet er, at det kan tage DX11-grafik, og det nyder han godt af i Alien vs Predator spillet.
Temperaturen under load bliver ikke så høj (omkring de 60 - 65C) i det medi tower kabinet, kortet sidder i.
Jeg kan se, at Club 3D og Sapphire benytter nogenlunde samme kølingsmetode, så der er jo nok ikke den store forskel på de to kort.
Jeg har købt et "Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X 1GB" for et par måneder siden. Det er et kanont kort til pengene, og jeg har ingen problemer i diverse spil... Aliens vs. Predetor 2010, Split Second, Metro 2033 m.fl.
En rigtig god investering hvis pengepungen ikke er fyldt ;-)
Du har valgt et kort med en lækker køleløsning. Bagsiden er at den ikke sender den varme luft ud af kabinettet, til gengæld kommer der mere luft forbi. Radialblæsere er noget den onde har skabt i vrede, så køb du endeligt et kort med aksialblæser på :-)
Hej!
Jeg var lige i Tyskland et smut, så derfor svarede jeg ikke lige :)
Det lyder da til at være et fornuftigt køb jeg har lavet så!
Jeg kørte før med et 8800GT fra Inno3D, hvilket jeg har været virkelig glad for.
Jeg synes virkelig det bliver spændende med det nye kort..
Det er alligevel lidt af et spring i performance jeglaver ;)
Så bliver rart at kunne trække eks. CODMW2 i full grafik ^^
1# 2# 3#
Ja køleren på denne skulle være noget lidt specielt, som skulle give nogen lave temps, det bliver spædende at se, hvad temperaturen ligger på.
Tænker også på, hvordan den kan håndtere crysis :)
Jeg har kørt Crysis i 1440x900 16:10 på high uden at det hakker. Kommer jo også an på hvilken cpu, bundkort samt ram du har i.
Har du evt. ekstra kølere i toweret i siden, bagi m.m.?
Well, jeg har et gammel kabinet, ikke det store flow eller ling. Jeg har en lille 80 mm i siden, den larmer godt nok, men det tager jeg mig ikke rigtig af, så har jeg en 120 i top og 120 bag i.
Okay, nu er jeg ikke så klog på, hvordan jeg skaber et flow i kabinettet, men.. Lige nu har jeg den øverste til at suge og den bagerste til at blæse ud, prøver lige at gøre det du har forslået :)
Kun i særlige tilfælde bør man afvige fra det.
Min gamer-PC er sådan et særligt tilfælde - den suger luft ind over min harddisk der sidder allerøverst i fronten af kabinettet. DVD-drevet sidder lige under og disken er monteret i en køleramme. Det skaber en køletunnel der holder disktemperaturen nede. Der er så til gengæld tvangsfodring med frisk luft til grafikkortet gennem kabinetsiden. :-)
Hvorfor går folk altid så meget op i airflow i en maskine, som alligevel ikke skal bruges til OC. Stock CPU køleren er designet til at kunne holde CPU'en kølig i en maskine, som måske ikke lige er bygget af en enthusiast der mener at man skal bruge en hovercrafter for at køle sin maskine ned.
I bund og grund er det i mange tilfælde tilstrækkeligt med en 120mm blæser i fronten og PSU'en(hvis den sidder i toppen af kabinettet) til at trække luften ud. Alt efter hvor kraftig maskinen er, eller hvis PSU'en sidder i bunden, så kan en 120mm være nødvendigt, men i mange tilfælde er det ikke nødvendigt.
At se ens maskine være 20 grader koldere er selvfølgelig en dejlig følelse, men hardwaren er designet til at holde til og hvis CPU og GFX kølere kan PWM styres på bundkortet, så er det helt ligegyldigt. Hvis man derimod skal leve med lyden fra 4 blæsere plus CPU og GFX kølere bare for at få en lidt koldere maskine, så er det helt tåbeligt.
Jeg kan sige at min maskine kun har en 92mm til at suge ind og PSU'en til at suge ud. Det er så også i et lille kabinet, men stadigvæk. CPU køler er ikke noget voldsomt. En 80mm NorthQ UFO køleri kobber, men det kører altid laveste RPM og min E8500 bliver stadig kun 60 grader varm, hvilket overhovedet ikke er kritisk.
Så spar dig selv for larmen og nøjes, hvis du kan, med en enkelt 120mm i bunden i fronten og se hvad dine CPU temps er(Dine GFX temps burde ikke vøre noget problem lige meget hvad når der er en Vapor-X på) og hvis temps er fine, så trop den sidste blæser.
Med hensyn til grafikkort, så er det et fint grafikkort, men hovedsageligt i opløsninger på 1680 x 1050 eller derunder. Det kan også klare spil i 1920 x 1080, men ydelsen bliver falder voldsomt eftersom at RAM'ene, som ellers er rigeligt hurtige, kun er udstyret med en 128bit bus, og er derfor en stor flaskehals når "motorvejen" pludselig bliver fyldt op når man går op i 1920 x 1080.
HD5770 er i mine øjne ikke fremtidssikret til en 24". Så skal du op i HD5830, som netop har 256mbit bus, men det er elendig value for money eftersom de i de fleste tilfælde kun er en smule hurtigere end HD5770 men koster lige under HD5850.
Der er ingen tvivl om at HD5850 helt klart er det bedste value for money kort til gaming for tiden.
Det er jo nogen gode argumenter du kommer med, som ligger op til en god diskussion.
Men for at køre det kort..
Jeg har en ældre sag af en computer, som køre med Asus Crosshair (gamle version) Nogen ældre DDR2 ram 800 HZ, 3x1gb.
En amd athlon 64 x2 Duel-core 5400+ CPU
Så det nævnte grafikkort
en 750W Corsair PSU.
Jeg har nogen problemer med køling af min CPU, den bliver jævn varm omrking 51 C når den bare køre uden stress
Mit motherboard ligger stabilt på 31 C eller deromkring.
Jeg har dog en Alpine 64 køler til at ligge jeg skal have sat på, men jeg ved ikke hvordan jeg skal afmontere min CPU, da jeg har været inde i et uheld før med sådan et eksperiment ;)
Hvis du har en guide på det kunne det også bruges :)
Min fars computer har en overclocket AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2,55GHz. Den bliver da også de der 52 - 53C, men det er under load med en standard køler fra AMD.
Den sidder i kabinet, hvor der er en 120mm køler foran og en 92mm bag til samt en 120mm i PSU´en, som sidder i toppen. Der sidder Club 3D Radeon HD5770 1GB kortet i.
5770 kortet er fint nok til resten af dit pc-setup, men hvis jeg ville investere i et bedre / nyere kort (fx HD5830 som #13 nævner), så ville jeg ud og købe et nyt setup (du kunne være heldig, at din bundkort er sokkel AM3 understøttet, så var det kun cpu´en, du skulle købe ny af), da din cpu ikke kan følge med længere.
Det er vist en Sokkel AM2, men jeg har ikke lige penge til mere end det for tiden.
Tilføj svar
Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores
regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.
Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.