Hvis du ikke har en dyt forstand på kamera, vil jeg på ingen måde anbefale dig at købe et spejlrefleks, for du får ikke gode billeder, bare pga det er et spejlrefleks, det kræver en del øvelse... Dog kan man tage almindelige billeder, men hvorfor så vælge spejlrefleks ?
Skulle jeg anbefale dig et godt kamera, der næsten tager bedre billeder end almindelige spejlrefleks-kameraer, ville det nok være et Canon G11, de er stået af Megapixel ræset, og gået over til bedre optik og bedre billedsensor, så du får bedre billeder. Desuden har du på intet tidspunkt brug for så gigant store billeder som det er at tage over 8 Megapixel..
Canon G11 Er næsten lige så simpelt i brug som et almindeligt lommekamera, og fylder ikke meget mere, men tager fantastiske billeder. Jeg skal selv have købt et af dem, til når jeg ikke gider slæbe rundt på mit spejlrefleks.
Indsat link < Der er også lidt info fra dpreview.com, men bemærk at G11 har lavere megapixel, men flere fede funktioner, alt i alt et kamera du bliver gladere for i længden (især på rejsen).
Ville hvert fald være mit valg, men prøv at undersøge om det kan betale sig at købe derovre, for det kan blive billigere, til gengæld kan du være ude for at de danske forhandlere af Canon ikke kan hjælpe dig, hvis det går i stykker.
---
If one must truly own, one must be a dentist..!
There are 10 types of people in this world, those who know binary, and those who don't.
---
#4 super svar! det hjalp utrolig meget, og det kamera du linker til / snakker om, ser ret fedt ud, og vil helt klart blive overvejet.
Jeg har nemlig også læst nogle andre tråde med at spejlrefleks kamera ikke er så meget bedre hvis du ikke har forstand på at bruge det rigtigt.
Og det har jeg nemlig ikke :)
Jeg vil bare have et kamera til at tage billeder af de oplevelser jeg får, og ikke så meget med at det skal være yderst professionelt. Jeg har faktisk set på et kamera jeg synes der ser utrolig fedt ud, men det er jo sikkert intet i sammenligningen med det Canon G11 du linker til.
Du har med G11 næsten samme muligheder som med et spejlrefleks, det er bare langt lettere at bruge for en der ikke har så meget forstand på det, og er samtidigt en god lære-base hvis du senere vil lege med spejlrefleks (lige pånær at du ikke kan skifte optikken på det). Men klart et af de bedste kameraer i lille format på markedet, hvis ikke DET bedste. Men okay, det koster også derefter, men når man står med det ved man hvor pengene er røget hen :)
Personligt er jeg ikke så glad for Ixus serien, selvom de også er udemærkede kamera'er... Men en tur til USA er en ret unik ting, det er ikke så tit man får råd til at gøre den oplevelse 2 gange, så der ville jeg nok tage så godt kamera med jeg kan få fat på.
Men køb det ved en fotohandler, hvis du vil være helt sikker, der får du også den service og vejledning du skal bruge for at komme godt igang. Det kan jeg helt klart anbefale.. :)
---
There are 10 types of people in this world, those who know binary, and those who don't.
---
Jeg er villig til at ofre det der skal ofres. Jeg skal bare have taget billeder fra den tur :) det er helt sikkert en oplevelse jeg vil tænke tilbage på hele livet. Så ville det jo være godt med nogle super billeder :)
Ved du om der er en butik der sælger dem? så man evt. kan komme ud og kigge på dem, og evt. som man kan hos elgiganten, endda prøve det?
Ville og anbefale Canon G11 hvis du ikke ønsker at have et stort spejlrefleks, det giver temmelig gode billeder, men kan ikke måle sig med et spejlrefleks.
Ellers kan du overveje at købe et Canon 500d ovre i USA, der burde det ligge i den prisklasse du nævner.
Skal lige sige, at Bingo1 er villige til at sælge til de samme priser som mange andre steder, alt mit er købt derinde, og der har aldrig været problemer.
Vil også anbefale dig at overveje et Canon EOS 500D.
Det med at man ikke kan få ordentlige billeder hvis man ikke ved hvordan man indstiller et Spejlrefleks er altså lidt fortid.
Producenterne arbejder rigtig meget på at gøre de "billige" (altså under 10k) til en erstatning for "point and shoot" kameraerne, dvs at du bare kan tage kameraet frem og så tage et billede uden at skulle bekymre dig om indstillinger..
Selvfølgelig hvis du sætter den på manuel så får du tusindvis af indstillinger som man som normal forbruger ikke har en chance for at forstå, men så længe du kører auto, eller når du bliver lidt mere erfaren, creative auto, så får du stadig langt bedre billeder end normale kompakt kameraer, uden at skulle bekymre dig om at indstille på alt muligt.
Og så har du jo fordelen af at hvis du skulle komme til at gå lidt mere op i foto, så kan du udskifte linse osv.
Derudover så har 500D også HD video optagelse, så hvis du får brug for lidt video optagelse så er det også en mulighed..
500D ligger på omkring 5k herhjemme, så du vil nok kunne finde den billigere hvis du venter til du er kommet til USA.
men vil ihvertfald anbefale dig den, har selv lige købt det som mit første DSLR, og det er super nemt at bruge, og giver fantastiske billeder!
---
Flying is learning how to throw yourself at the ground... And miss.
Hold nu bare kæft og se godt ud!
---
Jeg har faktisk også kigget lidt på Canon EOS 500D, og den ser altså ikke dårlig ud :)
Jeg er utrolig glad for den har video optagelse, da der 100% vil være noget man tænker - Det der skal man bare have på video!
Og det kan godt være du har ret i at man godt kan bruge det som almindelig forbruger, med den der auto-function.
Hvori der stadig kommer gode billeder ud af, og sådan skal det jo være :)
Ulempen er bare, at den er så stor at rende rundt med, den er ikke lige en man " tager med " når man skal ned og handle vel?
og der kunne det jo være fedt med et lille kompakt canon kamera, dog vil det være ringere kvalitet?
Og det kan godt være jeg skal undersøge priserne i USA på nettet, så man danner sig et blik over hvad de egentlig koster, men samtidigt ville det også være sjovt at tage nogle super billeder herhjemme som man kan vise sin værtsfamilie ( jeg skal et år til USA for at gå på highschool og bo hos en værtsfamilie )
fordi de er nok også interesserede i at se hvordan min familie / skole / venner osv. ser ud, og der ville det være ærgeligt at have taget billederne på mobil-kamera kvalitet?
Og jeg kan super godt lide man kan skifte linsen på spejlrefleks kamera, så man kan zoome mere, det er lige mig sådan noget :D
Du har ret i det selvfølgelig er større end et normalt kompaktkamera, og det er selvfølgelig noget man skal overveje om man kan leve med eller ej. Selv er jeg dog blevet super glad for at have skiftet til spejlrefleks, billederne bliver altså bare bedre, har også set G11 i aktion, og ja den tager også super gode billeder, men det bliver bare noget andet med et spejlrefleks!
Og ja video funktionen er rigtig fed! Troede ikke jeg ville bruge den så meget i starten, men har faktisk ofte lige set noget jeg lige synes jeg ville have på video, og så er det smart!
Og synes ikke engang det er så slemt at slæbe rundt på, så længe du ikke har en gigantisk zoom linse eller lignende, huset i sig selv vejer 500g, så det er jo ikke så galt, 500D er også et af de mindre spejlrefleks..
Og komplett Indsat link har den her til 5.000 inkl. en 18-55 linse, hvilket svarer til 3x zoom, hvilket jeg synes er fint til at begynde med, så kan man altid overveje om man skal have en større zoomlinse senere hen.
Du skal jo så have en taske, 400 ,- og et SDHC kort, 300,-, så det bliver lige i overkanten af dit budget, hvilket var derfor jeg tænkte hvis du kunne købe det i USA kunne det være hele pakken kunne ryge under 5.000
---
---
Man kan helt sikkert få det billigere i USA, var inde på en shop igår, hvor man kunne købe et helt pakkesæt, med batteri, lader, stativ, taske, hukommelseskort, og meget meget mere, til sammme pris som bare kammeraet herhjemme!
Det kan godt være det ikke er så stort som man tror, skal nok ud og kigge på det en af dagene :)
Og ellers, jeg kan altid begynde at spare op herhjemme i Danmark, og hvis jeg ikke får råd, kan jeg bare købe det i USA :)
Men tak for hjælpen, du har virkelig hjulpet meget :)
Jamen så burde du da helt klart overveje at købe det derovre synes jeg!
Men ja hvis du kan komme ud og kigge på det et sted vil det da helt klart være bedst, jeg købte det uden at have set det først, hvilket er lidt af en satsning, men jeg har ikke fortrudt!
Det var så lidt (: Du spørger bare hvis der er andet du vil vide om det (:
---
---
Jeg syns det er meget fint at i er uenige med mig, men lad være med at lave mit indlæg dårligt, det var fagligt til tråden.
Jeg vil stadig anbefale Canon G11 frem for et hvilket som helst spejlreflekskamera. Det er lettere at have med sig, for man slæber ikke altid sit spejlrefleks med, netop på grund af størrelsen, det kan jeg skrive under på.
Jeg render selv rundt med et Nikon D300 med 2 objektiver og diverse kort og batterier (og snart kommer der flashes og batterigreb til også). Det gider man ikke løbe rundt med, især ikke når man skal opleve noget.
Canon G11 tager faktisk NÆSTEN lige så gode billeder som spejlrefleks, jeg ved ikke hvilken idiot der har glemt at læse på lektien før det tidligere indlæg omkring det blev postet. Jeg ved godt at blændetal og den optiske zoom ikke er fantastisk, men langt bedre end de fleste andre kameraer på markedet. Og hvis han alligevel ikke har styr på spejlrefleks, er en ferie et meget dårligt sted at starte, for uden at vide hvad man laver, får man meget let dårlige billeder. Derfor anbefaler jeg Canon G11, for så har man som jeg også skrev i mit tidligere indlæg, et godt basis kamera til at lære mere om hvad man kan med et spejlrefleks.
Jeg kan godt se at EOS 500D er et godt kamera, især til prisen (dog er byggekvaliteten noget lort) men det ændrer ikke på at det er godt med noget viden om det man står med, før man går igang.
Jeg syns det er forkert at anbefale et spejlrefleks, hvis der ikke ligger en hobby bag købet, det skal være fordi man kan lide at tage billeder, at man køber sådan et, og ikke fordi man skal på ferie.
Jeg ved godt at der findes AUTO på de fleste kameraer, men jeg har prøvet på både Canon og Nikon, og du kan da få nogle fine billeder, men det er ca 50/50 med gode og dårlige billeder på den måde. Der er Canon G11 igen lettere.
På alle leder og kanter til topic på denne tråd, vil jeg anbefale Canon G11, frem for et hvilket som helst spejlrefleks..!
---
---
Hvis zoom og at kameraet skal være let at slæbe rundt, så skal du IKKE kigge på spejlrefleks.
kompaktkameraer laver gode billeder. Spejlrefleks laver lidt bedre billeder. Det er dog ikke kvaliteten af billederne der skal være grunden. Du skal virkelig gide at rode med diverse indstillinger for at få billeder som er bedre end kompakt kameraer.
Små kompakte kameraer med 10x zoom er ikke en sjældenhed, de koster vel fra 2500,-
Tilsvarende zoom med eks canon vil koste ca. 9.000,-
og veje rigtig meget mere, og fylde sindsygt meget mere.
Personligt har jeg et spejlrefleks kamera som jeg tager med hvis det er planlagt. Desuden har jeg et lille kompakt kamera som altid ligger i tasken.
Gå ind til en hvilken som helst foto forhandler og han vil sige at dit behov gør at det IKKE er et spejlrefleks kamera. Har været støtte pædagog for en veninde som havde forelsket sig i et spejlrefleks kamera. Hun mått dog give op da 3 forskellige forhandlere alle pegede på at hun skulle kigge på diverse super zoom kompakt kameraer i stedet. Hendes behov er som dit, en lang rejse hvor man gerne vil have en helvedes masse billeder med hjem fra.
Gider du gå rundt med hvad der sådan ca. svarer til 2 liter mælk i en lille taske bare for at kunne sige du har spejlrefleks?
Næppe, det kommer til at ligge der hjemme, og kommer kun frem ved planlagte udflugter (og kun dem hvor du har et sikkert sted at opbevare det, da du ikke gider slæbe rundt med det hele tiden)
ps. auto på spejlrefleks kamera er så idiotisk at det gør helt ondt, for resultatet er et stort tungt kompakt kamera :-)
--- SoerenNielsen.dk
discriminating against anything other than someone's annoying personality is simply ignorant
---
Det er da sjovt, det ryger hele tiden frem og tilbage mellem spejlreflekskamera og kompakt kamera :) det bliver godt nok svært at vælge imellem!
Som du selv siger, man får sikkert ikke sin store kæmpe klods af et spejlkamera med, med mindre det er planlagt, som du selv siger, hvori at et lille smart fix komapkt kamera kan man altid have i jakken, lommen osv.
Nu du siger kompakt kamera, kan du så linke til nogle, eller skrive nogle navne på dem, der nok ville være en god løsning for mig?
Da jeg har kigget på elgiganten.dk og forelsket mig i et lille canon til 2.000. Men gider simpelthen ikke købe det hvis det er noget bras.
Min viden indenfor kamera er så ekstrem lille, at jeg faktisk bare ved at et spejlrefleks kamera 'kan' tage bedre billeder, hvis du indstiller det rigtigt.
Derfor kan jeg slet ikke argumentere for noget som helst, og bliver nødt til at følge jeres råd, og jeg synes det er super super super fedt at i gider bruge jeres tid på at give rådgivning, og der er relativt mange som faktisk skriver om deres råd :)
Super fedt, og tak for alle jer som gider hjælpe! :) jeg er i gode hænder ;)
jeg købte for godt et år siden et Canon IXUS, det kan helt klart anbefales. Dog har netop IXUS ikke nogen fantastisk zoom, mit har vist 3x optisk zoom, men du kan finde kameraer som dog er lidt større som har 10-12x optisk zoom.
Mit råd er at bruge 15-20 minutter i 2-3 fdorskellige kamera butikker (ikke elgiganten og lignende, det skal være nogle som kun sælger kameraer, da de ved hvad de snakker om)
De har helt sikkert forskellige modeller, og vil når de høre dit behov pege mod det de har liggende som passer bedst til dit behov.
(eks. butikken ved Lyngby station, under motorvejen, De ville hellere sælge et kamera til 2500,- frem for et til 9.000,- som var det min veninde havde forelsket sig i) Sikkert ikke enestående at ekspedienterne lytter til kunderne, blot en oplevelse som er ca. 1 uge gammel
Men mulighederne er mange: Indsat link
en søgning på digital kamera til under 3500,- som har mindst 10x optisk zoom og mindst 8Mpixel
Når vi snakker 10x optisk zoom fylder de som nævne lidt mere end en pakke smøger (Canon IXUS og andre helt små kompakt kameraer)
Men kig forbi en forhandler og prøv at holde ved dem, og hør hvilke modeller de vil anbefale.
Da jeg var i USA købte jeg et ekstra batteri til mit daværende kamera, det var ca. 40% billigere end i DK, så hvis du overvejer ekstra batteri, så tjek først priser i USA. Jo billigere kamera, jo mindre er forskellen på priserne.
ps. Nur du kigger priser på nettet i USA er det uden moms, da den er styret af dit postnummer, så du kender først den nøjagtige pris når man er halvvejs igennem købet og indtaster postnummer.
--- SoerenNielsen.dk
discriminating against anything other than someone's annoying personality is simply ignorant
---
Det rigtigt, men på den anden side gik det lige op for mig, det er måske meget sjovt at zoome, men det er ikke værre end at gå nogle skridt tættere på? :)
Jeg ved faktisk slet ikke om man bruger zoom meget? :)
nu er det jo ikke altid man kan komme så tæt på som man gerne vil.
jeg valgte at ofre zoom for at have et kamera der fylder som en pakke smøger, men sådan er man jo så forskellig. Du finder sikkert ud af hvad du vil når du prøver at lege med dem ved en forhandler.
--- SoerenNielsen.dk
---
helt enig, kan være at jeg ikke har været vild med zoom, da det har været på nogle dårlige kameraer og mobil kameraer. Hvor det bliver utrolig dårlig kvalitet.
Men faktisk vil jeg bare have et kamera som selvfølgelig kan zoome, hvor billed kvaliteten stadig er flot, og så må det faktisk gerne fylde så lidt som muligt, da jeg ellers ikke vil tage det med rundt omkring hvis det var større end det lige kunne være i lommen :)
Jeg har meget svært ved at tage stilling til tingene, og jeg bliver nok først enig med mig selv, når jeg har holdt en af hver i hånden, og har følt kvaliteten, og set billeder taget fra det kamera osv osv osv. :)
Men i har hjulpet mig til at hjælpe mig til hvad jeg skal fokusere på :)
Før ville jeg ellers bare gå ind i fona og sige " det der ser flot ud " og købe det :)
Tilføj svar
Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores
regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.
Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.