Forum menu
  Hardware generelt
  IT i hverdagen
  IT debatten
  Mac & Tilbehør
  Casemod & Styling
  Overclock & Køling
  Foto & Billedbehandling
  Webdesign & Grafik
  Køb & Salg
  Spil & Konsol
  HIFI & TV
  Film & Musik
  Mobil & PDA
  Software & OS
  Events
  Off topic

Reklame

NorthQ

Ansvar
Tweakup tager intet ansvar ved skader forvoldt på hardware ved brug af en driver eller fil fra vores sektioner.

TweakUp tager intet ansvar ved skader på hardware ved brug af guider og artikler på vores sektioner.

Husk tweak og overclocking af computer sker på helt eget ansvar.

Hjælp købeloven...!
 sinalw
 Bruger nr.: 34662

Dato:  30.08.09
 Klokken:  23:54
 Kvalitet: 0 (0)
Hejsa, kunne godt bruge lidt ekspert hjælp her. Føler jeg bliver taget lidt i røven.

Jeg har en Acer Gemstone, kan ikke lige model nummer i hovedet. Købt i computercity.

Den frysede hele tiden fra da jeg fik den, og der var fejl på den. Jeg sendte den ind og de fjernede bare windows 7, og satte vista på igen.

Da jeg fik den tilbage så konstaterede jeg samme fejl, de sendte den ind igen, hvor jeg så skulle høre fra dem i løbet af de 3 uger. Jeg tog selv derind efter 3-4 uger, og så siger de at den stadig var inde hos Acer til repair. De ringer ind til Acer, og Acer siger at den er skal være hos computercity for mere end en uge siden. Sælgerne kigger rundt derinde og finder noget der ligner den, men med total ridset tastatur fra reparationen.

Mig og den reparations ansvarlige hos computercity bliver enige om at give Acer en sidste chance, og hvis den ikke kom hjem til den bestemte dato så skulle vi finde ud af noget andet(dvs ny bærbar).

Den kom ikke tilbage til den dato, og nu har den været inde 3 gange og manglet i 6 uger på en gang uden at have været hjemme hos mig. Plus de glemte at ringe til mig, så jeg har skullet løbe rundt fordi de ikke havde styr på tingene.

Mig og en sælger skal så finde frem til en erstatning for den anden.

Min indeholdte:

Acer gemstone
16 tommer skærm Full HD
dualcore intel 2.5 ghz
320gb harddisk
bluetooth
blueray
Kan ikk huske grafikkort men det var et ok et.

Koster normlt 10.000, men var sat til 8000 da det var demo og jeg fik ham 1000 mere ned så 6999kr betalte jeg.

Vi bliver enige om denne Indsat link

Jeg skal bare lige hjem og hente den bærbar jeg lånte imens min egen skulle repareres.

Da jeg kommer tilbage er han der ikke mere, men en anden sælger tager sagen videre.

Han siger pludselig at jeg skal betale 3000 mere op til de 9999kr som erstatnings pc koster.

Butiks chefen er i baggrunden og bakker ham op i det, og siger at mig og den første sælger må have misforstået hinanden. Jeg ved vi har snakket samme sprog, og jeg tror chefen tog fat i ham imens jeg hentede låne bærbaren og var utilfreds med at de mistede penge.
Chefen sagde at jeg bare kunne få de 6999kr tilbage.
Jeg har ikke kørt min egen retur endnu, fordi jeg stadig gerne vil have det som jeg er berettiget til.

Jeg troede at en butik er forpligtet til at erstatte et produkt med noget der er mindst lige så godt eller bedre.

Er der ikke nogen regler med sådan noget, kan jeg gøre noget så de ikke tager røven på mig?

Forum kategori er IT debatten.  Tråd vist 2366 gange.  Indeholder 24 indlæg.
Svar #2 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 Thunderstokke
 Bruger nr.: 4096

Dato:  31.08.09
 Klokken:  01:10

Hvorfor mener du at de skulle give dig noget bedre?
De er ikke forpligtet til at erstatte dit produkt med et dyrere. Du gav 6999kr, ergo er de kun forpligtet til at finde et tilsvarende til 6999kr eller give dig pengene tilbage.

Jeg ville stille mig tilfreds med at få pengene tilbage og finde en ny maskine.

Sagens kerne, er at du ikke er berettiget til andet. Se det fra deres side af. Du beder dem faktisk om at give dig 3000kr.

Hvis de derimod havde nægtet dig et nyt produkt eller pengene tilbage, så havde jeg derimod stejlet.

Hvis du vil tage købeloven i hånden, så får de ret.

---
[---- Succes is temporary ----]
[------ Loyalty is forever -------]

---

Svar #3 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 sinalw

Klokken:  01:23
Jeg tror måske vi snakker forbi hinanden?

Jeg har ikke sagt at jeg skal have et produkt som er dyrere.

Men jeg mener at de er forpligtet til at give mig et produkt som er lige så godt, eller bedre.. De må i hvert fald ikke give dårligere.

Og de har ikke nogen produkter med blueray og full hd skærm inde på hjemmesiden til 7000 eller under hvis du selv kigger derinde.

Det kan ikke være rigtig at de yder en dårlig service bagefter løber fra det på det måde. jeg er jo ligeglad om de vælger en pc til 5000 eller 20000 bare den matcher det samme eller bedre..

Jeg gik heller ikke ind og spillede smart, krævede det ene og det andet

Svar #4 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 Klaus
 Bruger nr.: 23456

Klokken:  07:34
Du har krav på et tilsvarrene produkt men hvis de enese computere han har er meget dyrere er det helt ok og kræve du betaler lidt for en upgrade.

Men du kan også bare bede om og få dine penge tilbage, og det vil være alle de penge du betalte ved købet.

Svar #5 Kvalitet: -2 (4)   skjul/vis
 Prankstar
 Bruger nr.: 12013

Klokken:  07:57

Allerede fra begyndelsen kan jeg se de bryder loven, ved at have den i 3 uger. Den skal være lavet indenfor en arbejdsuge, ellers har du krav på en ny.

Og det er IKKE acer du skal snakke med, det er dem som har solgt dig computeren, i dette tilfælde computercity. De kan ikke bruge acer som en undskyldning til at bryde loven, derfor kræv at du får en ny computer ellers må du tage kontakt med en advokat.

Og jo, har netop selv snakket med en advokat præcist om computere der er for lang tid hos reperatør. Du skal slet ikke tænke på acer. Du skal kun fokusere på Computercity, da det er dem der har solgt dig computeren.

---
Prankstar.dk // Indsat link
Min Personlige Legeplads

---

Svar #6 Kvalitet: -2 (4)   skjul/vis
 Prankstar

Klokken:  07:59

Men som sagt:

- Du har krav på en ny computer, hvis den ikke er reperaret inden for 5 arbejdsdage.
- Du skal ikke selv tage kontakt til acer, det skal Computercity.
- I dette tilfælde har du loven på din side.

---
Min Personlige Legeplads

---

Svar #7 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 johnnybravo
 Bruger nr.: 4168

Klokken:  08:13

#5+6 Der er ikke en lov der hedder en uge/5 arbejdsdage. Der er retningslinjer med ordlyden "rimelig tid".
At butikker bruger "rimelig tid" alt for flyvsk er så en helt anden ting.

Se evt: Indsat link

Personligt ville jeg vælge og få pengene retur og gå et andet sted hen. Primært fordi butikken klart har bevist at de ikke er værd at handle med og chancen for samme behandling senere hen er relativt stor.

---
Man har et standpunkt
til man tager et nyt

---

Svar #8 Kvalitet: -5 (5)   skjul/vis
 Prankstar

Klokken:  08:30

#7 - Det er lige meget.. Har han ikke sagt okay til det er over en arbejds uge, så har han ret til en ny. RET. Ret som at retten giver ham ret.

Stoler mere på en rigtig advokat, end dig.

---
Min Personlige Legeplads

---

Svar #9 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 mhartvig
 Bruger nr.: 22998

Klokken:  08:51

Prankstar: Nej, nej nej nejjjjjj!!!!

Hvis man ikke aftaler den tid de har til at reparerer produktet (servicekontrakt eller anden "skriftlig"), er det ifølge købeloven "indenfor rimelig tid", set fra sælgers side. DVS. en bærbar kan godt være 3 uger undervejs.

De har også 3 forsøg til at reparere den, alle "inden for rimelig tid".

Hvis køber ikke er tilfreds med reparationen efter 3. gang, kan han juridisk set kræve pengene retur i form af kontant betaling. (men må selvfølgelig give dem flere chancer hvis han har lyst til det)

Svar #10 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 mhartvig

Klokken:  08:56

Topic: Jeg ville tage pengene med det samme. En sådan butik, hvor der ikke er styr på tingene fortjener ikke mine 7000 kr.

(Hvis du derimod kan få fat på den omtalte medarbejder, som gav dig et godt tilbud med en anden pc - er du jo som sagt berettiget til at få den - da du er i god tro, og har accepteret hans tilbud - Det er derfor en god idé altid at få tingene på skrift.)

Svar #11 Kvalitet: -5 (5)   skjul/vis
 Prankstar

Klokken:  09:26

#9 - Jeg er ligeglad med jeres kommentare, da i ikke har haft kontakt med en advokat. Han sagde, at indenfor hardware afdelingen (og i den forbindelse jeg spurgte, bærebare), at det var en arbejds uge, ellers kunne du kræve en ny. Og ja, de 3 forsøg er rigtigt.. Men det er underlagt at det tager kun den ene arbejdsuge.

---
Min Personlige Legeplads

---

Svar #12 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 Klaus
 Bruger nr.: 23456

Klokken:  09:38
Jeg har så siddet hos HP i deres garanti/klage afdeling

efter 2. rep kan du få pengene retur hvis du kræver det.
og det hedder inden for rimelig tid, hvilket hos HP tolkes som 2 uger da den skal sendes frem og tilbage.

Men kræv dine pengetilbage hvis du ikke vil betale de extra kr.

Svar #13 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 Baristoles
 Bruger nr.: 24327

Klokken:  10:07

Prankstar, kan du bekræfte at du har snakket med en advokat?, hvis ikke er dine informationer lige så rigtige som alle de andres.

OT. sidder selv og har haft det problem med at jeg fik min bærbar tilbage hvor mit tastetur ikke virkede funktionelt, sendte den til rep og fik en halv defekt skærm tilbage. men so mange af de andre har rådet dig til, i dette tilfælde ville jeg også vælge at få mine penge tilbage og så finde en bedre butik at købe din bærbar i.

Svar #14 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 johnnybravo

Klokken:  11:31

Quote:
Stoler mere på en rigtig advokat, end dig.
Og du tror ikke at forbrugerstyrrelsen har rigtige advokater siddende?

Quote:
Jeg er ligeglad med jeres kommentare, da i ikke har haft kontakt med en advokat
Se ovenstående!

Quote:
Han sagde, at indenfor hardware afdelingen (og i den forbindelse jeg spurgte, bærebare), at det var en arbejds uge, ellers kunne du kræve en ny.
Og du ligger inde med en afgørelse i en sag der bekræfter dette?

---
Man har et standpunkt
til man tager et nyt

---

Svar #15 Kvalitet: 4 (4)   skjul/vis
 scn
 Bruger nr.: 6963

Klokken:  11:44

Tror det er spild af tid. Gå forbi en skolegård i et frikvarter og lyt...
Der er jo tusindvis af små drenge, som hvis man skal tro hvad de siger, har deres vandte gang blandt advokater, og de ved naturligvis ALT :-)

eks. på en sag hvor det er den lovede tid som er problemet, ikke at det tager et par uger:
Indsat link

Men det er selvf. ikke væsentligt at det er forbrugerombudsmanden som oplyser "hans" afgørelse på forbrug.dk :-) En eller anden unavngiven advokat ved naturligvis hvordan det hænger sammen.

---
SoerenNielsen.dk
discriminating against anything other than someone's annoying personality is simply ignorant

---

TweakUp Crew
Svar #16 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 sinalw

Klokken:  16:40
det er Computercity sm jeg har snakket med.. Jeg kan sagtens få mine penge nu, men jeg kan jo ikke få det samme eller bedre for de 7000 et andet sted...

Jeg købte jo en demo til de 7000 som var sat ned fra 10000kr.

kan jo ikke få full hd skærm og bluray nogen steder til den pris.

Og sælgeren fandt en til mig men da jeg kom tibage bildte de mig ind det var misforståelse og jeg skulle betale 3000 mere for den.

Svar #17 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 scn
 Bruger nr.: 6963

Klokken:  16:45

Problemet er jo at du ikke har KRAV på mere end det du betalte. du betalte 7000,- du kan få 7000,- SLUT PRUT FINALE.

Hvis man køber noget til ½-pris, og det er defekt, så får man sgu ikke den fulde normalpris igen.

---
SoerenNielsen.dk
discriminating against anything other than someone's annoying personality is simply ignorant

---

TweakUp Crew
Svar #18 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 johnnybravo

Klokken:  16:50

#16 Du har købt en, formentlig, kraftig nedsat demomodel. De har ikke flere (demo)modeller af samme kaliber til prisen -> de kan ikke give dig det du vil ha -> du får pengene retur.

At de ikke vil udlevere et produkt der er 10.000kr værd (for dem) og miste en hel del penge er da logisk nok.
Men det er da naturligt ærgeligt at have håbet på at den gik hjem (men som du selv skriver = du kan ikke få det du vil ha nogen steder, idet prisen er så meget højere, så det er da på sin vis lidt hen af ønsketænkning at du ville få en ny med samme specs nu hvor den du købte var en demo).

Der ligger med al sandsynlighed en misforståelse bag (det skal da ikke være første gang den slags sker mellem sælger/køber, eller bare generelt mellem personer).

---
Man har et standpunkt
til man tager et nyt

---

Svar #19 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 peiter
 Bruger nr.: 75

Klokken:  17:04

Brugen af "rigemelig tid" i loven er også en hån mod enhver almindelig intelligent person,vedkommedene der er kommet op med den lov og ordlyd burde skamme sig.

---
Mit seneste mod Indsat link
@ bot : quadrider@mail.dk - peiter@fiberhuset.dk - bitch@fiberhuset.dk - coppersux@gefiber.dk

---

TweakUp Crew
Svar #20 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 Prankstar

Klokken:  20:10

Det fedt, hvordan i altid stempler folk med anden mening end jer som små børn. Læs hvad jeg skriver. Som udgangs punkt er det 1 arbejds uge, med mindre andet er skrevet i en kontrakt eller andet man godkender/aftaler.

Står der ingen steder at de bruger 2 uger, så har du krav til at få byttet din vare efter 1 arbejdsuge.

Kender kun advokaten på fornavn, Nick. Han er min lærer i erhversret, og har over 20års earfaring som advokat. Han har haft flere sager, der ligner denne og sagerne er altid sluttet inden retten da. Dette var fordi de brugte mere end 1 arbejdsuge uden at have aftalt andet.

Men ja, i kan da snildt blive ved med at dømme mig som en lalleglad idiot i frikvaters området, men i dette tilfælde har jeg desværre ret.

Alt respekt til Klaus, men som sagt.. 1 arbejdsuge medmindre andet er aftalt/godkendt.

---
Min Personlige Legeplads

---

Svar #21 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 johnnybravo

Klokken:  22:15

#20 Jeg søger noget konkret hvor det fremgår. Købeloven, en afgørelse eller andet. Noget der ikke bygger på en udtalelse hørt i en skole der ikke giver adgang til at folk går ind og fører en sag. Og såfremt din lærer kan komme med sin udtalelse må han bygge den på en principiel sag eller andet hvor det findes på skrift.

Det er ikke for at hænge dig ud, men såfremt du har ret, vil det kunne hjælpe ualmindeligt mange personer der har deres penge ude og sejle, men før det kan hjælpe dem er de nødt til at kunne fremvise noget.
Men jeg tror dog næppe på det, da der ikke fremgår andet end "rimelig tid" hos forbrugerrådet og der står, så vidt jeg har fundet frem til, ikke noget som helst i købeloven.

---
Man har et standpunkt
til man tager et nyt

---

Svar #22 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 floe
 Bruger nr.: 4939

Klokken:  23:29

#20: Det er for morsomt at du er så påståelig. Købeloven nævner intet om 5 arbejdsdage for "hardware", faktisk differentierer den på ingen måde mellem hardware og "almindelige" forbrugerkøb. Som andre nævner skal en fejl eller mangel være udbedret indenfor "rimelig tid". Du er velkommen til at granske købeloven her:

Indsat link

Hft dig i særdeleshed ved paragraf 78:

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1.
afhjælpning af mangelen,
2.
levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3.
et passende afslag i købesummen eller
4.
ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig."

og i særdeleshed ved stk. 4:

"Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning."

Din erhvervsretlærer er simpelthen inkompetent hvis han ikke engang kan købeloven. Det er vel omtrent det mest basale han burde kende til indenfor sit felt, med undtagelse af aftaleloven...

---
MacBook Pro Unibody, 2.4 GHz Core 2 Duo, 4 GB ram, 250 GB 7200 RPM HDD
Apple LED 24" Cinema Display

---

Svar #23 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 mhartvig

Dato:  01.09.09
 Klokken:  12:56

#20 - LOL, træls hvis man er advokat og hedder Nick nu:)

Send ham evt. dette link:

www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/

Kan ikke finde en eneste afgørelse, hvor der er dømt til forbrugerens fordel -> OG <- tiden er under 3 uger. De fleste er flere måneder.

Svar #24 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 [FC]Juleulven
 Bruger nr.: 3834

Dato:  01.09.09
 Klokken:  16:11

#1 skynd dig, at få dine penge retur og kom væk.
lad være med, at bokse med dette yderligere.... du får kun et mavesår og en sag der trækker ud i 2 år hvis du går videre med forbrugerstyrelsen og du risikerer, at tabe din sag....

#22 godt indlæg .... sagligt og konkret...

---
er du også it-proff til hverdag?? :-)
Og hvad er det for noget pjat med "dårlig karma at stemms på sig selv" :-)

---

Tilføj svar

Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.

Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.

Du kan læse vores regler her: 

Modtag svar på mail ved indlæg?

Ønsker du at modtage indlæg fra en tråd med et emne som interesserer dig, uden selv at komme med indlæg kan du på link herunder tilmelde dig modtagelse af mail ved nye indlæg

Forumtråde

Poker

NorthQ

Facebook fan

Aktiv Bruger

Gæst

Login.
Navn:
Kode:
Husk login info?
OpenID:
Husk login info?